U povodu intervjua koji je kardinal Vinko Puljić dao za Katoličku tiskovnu agenciju, u kojem je govorio o povratu imovine Islamske zajednice u Travniku, izgradnji džamija u Sarajevu i određenim teškim iskustvima s vehabijama oglasio se Rijaset Islamske zajednice u BiH koji je od Puljića zatražio da precizira o kakvim “određenim teškim iskustvima s vehabijama” govori.
Rijaset u priopćenju podsjeća na “španjolsku inkviziciju” i činjenicu da se Crkva nekoliko puta javno ograđivala od ove pojave te podržala pravo na “slobodu savjesti” svakog čovjeka.
Istaknuto je da Katolička crkva ima velike zasluge za promociju slobode mišljenja i govora u vrijeme komunističkih režima u jugoistočnoj Europi te da je papa Ivan Pavo II. zasigurno jedna od najsvjetlijih ličnosti u dvadesetom stoljeću u borbi za oslobađanje čovjeka od totalitarnih sustava u kojem su vjera i moral bili ugroženi i gaženi.
“To su, dakle, dva različita modela iz povijesti, koji nam govore o Katoličkoj crkvi i njenom odnosu prema pravu i slobodi na vjeru i vjerovanje drugog i drugačijeg. Pošto su mudri ljudi već primijetili da se povijest uglavnom ponavlja, nas muslimane Bošnjake zanima koji je od ova dva ‘povijesna modela’ Katoličke crkve bliži nadbiskupu vrhbosanskom Vinku kardinalu Puljiću?”, stoji u priopćenju.
U saopćenju je izražena bojazan da je, “sudeći po nedavnim izjavama svjetskim i domaćim agencijama kardinalu Puljiću bliži model španjolske inkvizicije jer mu smetaju vehabije zbog njihovog učenja i djelovanja”.
“Bilo bi dobro da kardinal Puljić na konkretnom primjeru pokaže kakva je to vrsta ‘iskustva’ i što on podrazumijeva pod ‘određena teška iskustva s vehabijama’ koje je imao i da li su ta protuzakonita djela ostala nesankcionirana”, stoji dalje u priopćenju.
Pojašnjavaju da ne postoji nigdje u svijetu, pa tako ni kod nas, grupa ili organizacija koja sebe naziva “vehabije”, a i da postoji ona “ima pravo na svoja ‘učenja i djelovanja’ kao i svaka grupa na svijetu, ali nema pravo ugrožavati slobodu i pravo drugoga i drugačijeg, kršiti zakone, širiti strah i mržnju”.
Problem je, smatraju u Rijasetu, što se počne s lovom na “vehabije”, a završi se logorima, progonima, ubijanjima i genocidom nad običnim, “finim”, “starim” muslimanima Bošnjacima.
“Zar nije bilo tako ’90. godina prošlog stoljeća. Počelo se s islamskim fundamentalistima, a završilo s logorima u Gabeli, Dretelju i teškim zločinom u Ahmićima nad muslimanima Bošnjacima. Prema tome, neprimjereno je da se Crkva ili vjerska zajednica miješa u poslove druge Crkve ili vjerske zajednice, posebno kad se radi o doktrinarnim pitanjima, a to će reći o ‘slobodi savjesti’ pojedinca i grupe”, ističe se u priopćenju.
Iz Rijaseta ističu da Islamska zajednica u BiH čuva i razvija vjekovnu “islamsku tradiciju Bošnjaka” koja se u nijansama razlikuje od učenja i djelovanja nekih drugih “islamskih tradicija” u muslimanskom svijetu.
“Islamska zajednica u BiH ima pravo i obavezu brinuti o svim muslimanima, pa i o onima koji nisu u potpunosti u skladu s njenom službenom teologijom”, stoji u priopćenju.
Rijaset, uime reisu-l-uleme dr. Mustafe Cerića, poziva kardinala Puljiću da, “ako mu je zaista stalo do istinskog suživota i tolerancije između katolika i muslimana u BiH” njih dvojica posjete sva mjesta gdje zajedno ili jedni pored drugih žive katolici i muslimani, uključujući Travnik i Bugojno, ali i Mostar i Prozor, te da se na licu mjesta uvjere u jednakopravnost svojih vjernika, kako tamo gdje su katolici Hrvati većina tako i tamo gdje su muslimani Bošnjaci većina.
“Ako je kardinal Puljić konačno spreman da se odazove reisu-l-uleminom pozivu, koji čeka na kardinalov pozitivan odgovor više od deset godina, onda će to biti znak da Katolička crkva s nadbiskupom vrhbosanskim Vinkom kardinalom Puljićem uzima drugi povijesni model kojeg je ustanovio bivši Papa Ivan Pavao II, kojem i ovoga puta izražavamo poštovanje i zahvalnost za sve što je učinio za čovječanstvo, posebno za naš grad Sarajevo i našu zemlju BiH”, navedeno je u priopćenju Rijaseta Islamske zajednice u BiH.