Postjugoslavenski film: Hrvati skloni ulozi žrtve, Srbima bliži fenomen balkanizacije

Zbog razumljivog povijesnog konteksta, Hrvati su u filmu skloniji vlastitoj viktimizaciji, a Srbima je bliži fenomen balkanizacije, rekao je Teofil Pančić na predstavljanju knjige knjigu “Postjugoslavenski film: Stil i ideologija” Jurice Pavičića.

U knjizi, predstavljenoj u zagrebačkoj Knjižnici Bogdana ogrizovića, Pavićić teorijski pristupa kulturološkim i političkim simbolima u filmovima snimanim na prostoru bivše Jugoslavije, djeleći ih pri tome u u tri kategorije u odnosu na ono kako se narodi u njima predstavljaju, počevši s fazom samoviktimizacije, zatim samobalkanizacijom te na kraju normalizacijom međusobnih odnosa.

Kao najzanimljiviju pojavu gosti predstavljanja istaknuli su fenomen samobalkanizacije, odnosno podilaženja stereotipu divljih balkanskih plemena, kako nas često vide stranci, izvještava Večernji list, ističući da se još u doba Jugoslavije kao predstavnik tog trenda istaknuo Emir Kusturica.

Zanimljivo je da strani gledatelji često upravo takve filmove, pune prenaglašenih stereotipa, vide kao “autentične” proizvode našeg podneblja.