Napetosti između kršćana kopta i muslimana u Egiptu već godinama povremeno prerastaju u nasilje. To se sada ponovno događa, a vjerski čelnici obje vjere rade na terenu kako bi se očuvao mir.
Ubojstvo jednog kršćanskog svećenika u veljači bilo je nova prijelomna točka. Anba Daoud Boutros pronađen je s ubodnim ranama u svom domu nadomak grada Assyut. Tijekom njegovog pogreba, nekoliko dana kasnije, ljutiti sudionici pogreba uočili su jednom mladog muslimana na rubu groblja.
Magdy Maher, koji je sudjelovao u pogrebu, opisuje što se potom dogodilo: “Ljudi su krenuli na tog mladog muslimana i počeli ga tući. Pokušao sam intervenirati no on je već bio teško ozlijeđen.”
Napetosti su brzo eskalirale. Kršćani su održavali mimohode, a muslimani su osuđivali premlaćivanje mladića. Uvrede su prerasle u nasilje. U roku od nekoliko dana istražitelji su utvrdili da je ubojstvo kršćanskog svećenika isplanirala njegova pomoćnica, a motiv je bio pljačka.
Jedna skupina mladih muslimana uzela je oružje, a tada je intervenirao Wale Mohamed Saleh iz islamističke organizacije Gamaa Islamiyah. “Ja i neki drugi uvjerili smo osvetničku skupinu da kažnjavanje svih kršćana kopta zbog pogreške njih nekoliko nije pravedno te da je to suprotno učenja Islama. Naoružani mladići čak nisu ni bili veliki vjernici već samo ljuti”, kaže Saleh.
Među onima koji pokušavaju ublažiti nasilje nalaze se i poglavari kršćanske zajednice. Zajednički napor dao je rezultata. Tri mjeseca kasnije međuvjersko vijeće okupilo se u jednom lokalu te su razgovarali o incidentu, što to govori o vjeri, ljudskoj prirodi i prilikama u modernom Egiptu. Sudionici sastanka ustvrdili su da imaju prijatelje na drugoj strani. Zaključili su, također, da su ranije napetosti bile dio strategije prijašnje vlade da usmjerava jednu stranu protiv druge.
Neki ističu da u Egiptu, gdje ljudi uglavnom dijele isti etnički identitet, vjera je jedna od svega nekoliko očitih točaka koje se mogu pokušati iskoristiti za podjele. No bilo je i pritužbi. Kršćani kopti čine oko deset posto stanovništva Egipta i vjeruju da su pod represijom većinskih muslimana. Muslimani, pak, uzvraćaju da kopti znaju često provocirati. Wale Mohamed Saleh kaže da mladi muslimani često ne shvaćaju da drugi ne priznaju proroka Muhameda. Saleh kaže da “ukoliko je to vaše vjerovanje držite ga za sebe jer ukoliko ga iskazujete onda to izaziva mržnju“.
Mohamed Bahaa, kompjutorski programer i pripadnik konzervativne muslimanske sekte salafista kaže da pobožni muslimani i kršćani imaju odgovornost za rješavanje problema: “Kad je došlo do nasilja, nakon ubojstva svećenika, našao sam se na mjestu događaja u roku od pola sada kako bih pokušao primiriti napetosti.”
Brzina je bila važna u tom slučaju te je to dovelo do kopiranja tog modela. Naime, muslimani i kršćani formirali su manje međuvjerske krizne skupine u gradovima i naseljima u području Assyuta. Potreba za posredovanjem u slučaju nasilja pokazuje se vrlo važnom posljednjih mjeseci.
Naime, nakon ustanka u Egiptu u siječnju snage sigurnosti su se povukle i tek trebaju ponovno uspostaviti punu kontrolu. Nadalje, problemima i sumnjama pridonose ekonomski problemi, od cijene kruha do poteškoća u opskrbi gorivom za domaćinstva.
Izvor: Glas Amerike